راه اندازی یک کسب و کار جدید و کارآفرینی، هدف و آرزوی بسیاری از ماست. اما این موضوع، تکنیک ها، راهکارها، اصول و فرآیندهای خاصی دارد و همراه با فرصتها و تهدیدها و چالش های متفاوتی است که باید به عنایت به آنها و رعایت مسائل و موارد مهم در آن دست به این عمل زد. در ادامه ۲۰ نکته کاربردی و تجربه شده در این زمینه را مرور می کنیم:

۱ – برای راه اندازی یک کسب و کار جدید، باید با مشتریان، تماس مستقیم داشت و نیازهای آنان را شناخت. تا یک خلاء یا نیاز را احساس نکرده اید، شروع به ایده پروری و ایجاد کسب و کار نکنید!

۲ – بدانید که همواره در طی مسیر، خراب کاری ها و شکست ها و مشکلات زیادی فراروی شما قرار می گیرد؛ همواره خودتان را برای تلاشی دیگر آماده سازید.

۳ – هیچ گاه وضعیت موجود را نپذیرید، کنجکاو باشید و ایده ها و روش های نو را بیابید. و البته به سراغ تمام ایده ها نروید و برای دستیابی به اهداف و ایده هایتان، اولویت بندی کنید.

۴ – دیدگاه خودتان را با همکارانتان بررسی کنید و بدانید چه می خواهید و به کجا می خواهید برسید؟ وقتی که بدانید که کجا می خواهید بروید، با هر نسیم و بادی جابجا نمی شوید و همکارانی که واقعا همراه شما نیستند و مسیرشان با شما یکی نیست، در سازمان و کسب و کار شما نخواهند ماند.

۵ – هدف بزرگی انتخاب کنید و در راستای دستیابی به آن هدف تلاش کنید. هنگام راه انداختن کسب و کار، بلندپرواز باشید و اهداف بزرگ را نشانه بگیرید.

۶ – آن چه مهم است، ایده نیست بلکه مهم به عمل در آوردن و اجرای آن است. قبول کنید که راز کسب و کار، ترجمه یک ایده و تبدیل آن به عمل است. کارسخت، حقیقت کسب و کار است و ایده های بزرگ ارزان هستند. پس بدانید که کار سخت و خسته کننده ی به عمل درآوردن یک ایده است که باعث ایجاد تفاوت می شود.

۷ – یکی از هولناک ترین چیزهایی که کارآفرینان جوان، هنگام راه انداختن یک کسب و کار با آن مواجه می شوند این است که چطور پول این کار را تهیه کنم؟ شما باید در این راه، خوب هدف گذاری کنید، به کسب و کار و ایده تان اعتقاد داشته باشید و ایده و خودتان را بازاریابی کنید. تبلیغات و اثر گذاری شما باید شفاف، دقیق، موجز و اغوا کننده باشد. و در عین حال پیگیری را هم فراموش نکنید.

۸ – در پیگیری امور سعی کنید سرمایه گذاران و سرمایه داران بالقوه را پیدا کنید و بپذیرید که با تمام بازاریابی و تبلیغات شما، آنها به دلایل مختلف ممکن است شما را سربدوانند. پس همواره با آنها در تماس باشید، پاسخ نهایی را هر چه زودتر از آنها بگیرید و همواره آلترناتیوها و جانشین هایی برای خود دست و پا کنید.

۹ – با پول دیگران، طوری رفتار کنید که گویی مال شماست! سرمایه گذاری های غلط نکنید و تا می توانید سرمایه گذاری که همراه و کنار شما نیست به مجموعه تان اضافه نکنید..

۱۰ – هر زمان که حس کردید، مسیر اشتباه است و در حال ضرر کردن هستید، به بهترین نحو ممکن جلوی ضرر را بگیرید و بر اشتباهات و مسیر اشتباه تان پافشاری نکنید.

۱۱ – هنگام اداره کردن یک کسب و کار از این اصل ساده تبعیت کنید: مطمئن شوید که بیش از آن چه خرج می کنید، پول در می آورید. و بدانید از آنجا که در خیلی از کسب و کارهای جدید، درآمد و منابع آن، قابل پیش بینی نیست، مهم مدل کسب و کار است که به شما امکان می دهد تا هزینه ها را کنترل نمایید.

۱۲ – وقتی که یک مدل موفق کسب و کار ایجاد شد و جا افتاد، حالا وقت آن است که نام تجاری خود را در جامعه ایجاد کنید. از ابتدا به فکر برندینگ نباشید، وقتی که حس کردید می توانید در این مدل و با این بیزینس، کار کنید و پول در آورید، به سمت برندسازی و تبلیغات زیاد حرکت نمایید.

۱۳ – یکی از چالش های کسب و کارهای جدید، رقابت با شرکت های بزرگ و قدیمی در جذب نیروهای انسانی و استعدادها است. اما این چالش نیز راه حل دارد. شما باید درک کنید که چرا باید افراد به سمت شما برای کار کردن بیایند؟ شیوه های جذب و استخدام را تغییر دهید. جذابیت خود را بیشتر از دیگران کنید و بدانید که که بسیاری از افراد، بیش از پول، خواهان چیزهای دیگری مثل توجه و قدردانی هستند!

۱۴ – همراه با ایجاد جذابیت برای استخدام بهترینها، سعی کنید به غرایز خود اعتماد کنید و آنهایی را که دوست ندارید، جذب نکنید! و از این مشکل که گریبانگیر شرکت های بزرگ است و بسیاری از کارمندان بدون این که دوست داشته باشند، کنار هم کار می کنند، بر حذر باشید. سعی کنید محیطی دوستانه برای خودتان و همکارانتان فراهم کنید تا بهره وری بالا برود.

۱۵ – روی نام و برند شخصی خودتان نیز کار کنید. بسیاری از افراد و مشتریان شما، بیش از آن که دوست داشته باشند با یک برند و یک اسم شرکت، کار کنند؛ تمایل دارند با مالک یک کسب و کار جدید که خودش برند است و شخصیتی خاص دارد، کار کنند! یا خودتان یا چهره ای را در کسب و کار خودتان، برجسته کنید و آن را مطرح نمایید.

۱۶ – هیچ وقت، پاسخ ((نه)) را جدی نگیرید. کارآفرین باید سرسخت باشد و جواب نه را قبول نکند و همچنان به مسائل و موانعی که قرار است از سر راه برداشته شود فکر کند. سرسخت بودن و عدم اعتنا به نه های مشتریان و شرایط و محیط، موضوع مهمی است که نباید از آن غافل شوید. به قول ((هوبرمن)) آنقدر سرسخت باشید که حس کنید مشغول کوبیدن سر خود به یک دیوار آجری هستید! اما بدانید که بعد از چند بار کوبیدن سر خود به دیوار، متوجه می شوید که الان سرسختی شما معادل کوبیدن سرتان به دیوار آجری است! و آن موقع است که باید ادامه نداد!

۱۷ – از دیگر چالش های کارآفرینی، بحرانها و مشکلات بوده و موضوع مهمِ هدایت کشتی کسب و کار در آب های طوفانی است. در این زمینه نیز نباید هول کنید. درباره وضعیت پیش آمده با خودتان و سرمایه گذاران و شرکایتان صادق باشید. نگذارید پول شرکت به ته بکشد و برای سربرآوردن از خاکستر بعد از بحران، خونسرد و خویشتن دار باشید و بر پایه یک استراتژی و برنامه ریزی دقیق و حساب شده و واحد، دست به اقدام بزنید.

۱۸ – برای گسترش کسب و کارتان، عجله نکنید حتی اگر فشار زیادی برای این کار باشد. کار خود را تا زمانی که شرکت از عهده آن بر نمی آید، توسعه ندهید. ابتدا مدلهای درآمدی و کسب و کار و بازاریابی و هزینه ها را بررسی کنید بعد دست به گسترش های آزمایشی بزنید و به تدریج خود و کسب و کارتان را توسعه دهید.

۱۹ – برای انجام کارها باید تجربه کسب کنید و به دنبال کارهای نو بگردید، باید امتحان کنید و تدبیر به خرج دهید و به صورت هدفمند به هر وضعیتی حمله کنید. تدبیر چه در راه اندازی کار، چه توسعه کار، چه افول آن مهم است. از تدبیر در هیچ لحظه ای غافل نشوید.

۲۰ – دوست داشتن کاری که انجام می دهید خیلی مهم است. یک کارآفرین و یک ایجاد کننده کسب و کار جدید، حتما باید کارش را دوست داشته باشد باید هنگام برخاستن از خواب، هیجان زده باشد، دائما ایده های جدید برای توسعه و تغییر کسب و کار خود بدهد و از کارش لذت ببرد، اگر این حس را ندارید، شما نمی توانید کارآفرین خوبی باشید!

نوشته فوق با بهره گیری از کتاب ((راه انداختن یک کسب و کار جدید))، به قلم جمعی از کارآفرینان بزرگ جهان، ترجمه: مجید نوریان، انتشارت مبلغان، به رشته تحریر در آمده است. این کتاب حرفهایی ناگفته از (۱۴ نفر از) رهبران و مدیران موفق شرکت های بزرگ جهان است که در ۸۰ صفحه به صورت خلاصه، سلسله درس هایی تجربه شده برای کارآفرینی و راه اندازی یک کسب و کار جدید را فراروی ما قرار می دهد.

نوشته: سید علی ناظم زاده