یک آزمایش علمی معروف درباره قورباغه است که تا حدودی به کار مشاوران ارتباط پیدا می کند! اگر یک قورباغه معمولی را بردارید و داخل یک ظرف آب جوش بیندازید، قورباغه با سرعت زیادی به بیرون می پرد! در واقع قورباغه فورا به این نتیجه می رسد که لذتی در کار نیست و باید در اسرع وقت بیرون از ظرف داغ بجهد. حالا اگر همین قورباغه را داخل یک ظرف آب سرد بیندازید و بعد، ظرف را روی اجاق بگذارید و به تدریج به آن حرارت بدهید، قورباغه به دلیل طبع خونسردش، بدون این که متوجه شود، از ظرف بیرون نجهیده و کم کم می پزد!!

این اصل قورباغه پخته، حکایت بسیاری از سازمان هاست که تغییرات و اشتباهات و معایب آنها به مرور ایجاد می شود و مدیر و مدیران میانی، از این اشکالات و نواقص مطلع نیستند؛ یا فضا برایشان عادی می گردد و لذا بدون این که متوجه شوند، در طول زمان رو به اضمحلال و نابودی یا افول و نقصان می روند!

در این میان، نقش یک مشاور خوب می تواند نقش همان آب جوش را ایفا کندکه با نگاه از بیرون به مدیران آلارم و هشدار لازم را اعلام کرده و آن ها را از نابودی تدریجی نجات بدهد!

نگاه به مشاور، از سوی مدیران مختلف به شکل های گوناگونی می باشد؛  برخی، مشاور را حلّال مشکلات خود می دانند و فکر می کنند مشاور می تواند معجزه ای در سازمان شکل دهد!  برخی دیگر استخدام مشــاور را معادل استخدام یک نفر دیگر در سازمان می پندارند که خودش مشکلات جدیدی را به سازمان اضافه می کند، گزارش های کیلویی می دهد، حرف مفت می زد و مفتی حرف نمی زند!!

اما مشاور واقعی هیچ یک از تلقی های مطلقاً مثبت یا منفی فوق نیست! نه فردی است که می تواند معجزه کند و نه فردی است که بیهوده حرف می زند. گرچه در طول سال های گذشته، تجارت و بیزینسِ مشاوره، به سمتی رفته است که برخی مشاوران، تنها با پیچیده کردن موضوعات و ایجاد و خلق مفاهیم تازه سعی می کنند خود را مشاوری جا بزنند که می تواند برای سازمان راهگشا باشد! لیکن وظیفه و رسالت مشاور، امر دیگری است.

مشاور باید بتواند با نگاه از بیرون، نگاه تخصصی و علمی، یافتن مشکلات و عارضه های سازمان، با تحقیق و پژوهش، جمع آوری و تحلیل اطلاعات، ارائه راهکار و پیشنهادهای حرفه ای و ماهرانه، سازمان را در جهت حل مشکلات یاری رساند و در اجرای راهکارهای مؤثر برای پیشرفت و تعالی و یا رفع موانع و معایب آن کوشا باشد.

مشاور تبلیغات، بایستی هم سازمان شما را به خوبی بشناسد، هم محصول شما را و هم شناخت دقیقی از مخاطب شما داشته باشد و بر این اساس سعی کند از دریچه نگاه مخاطب، هر آن چه نیاز دارد را در تبلیغات عرضه نماید.

مشاور خوب برای شما، یک برنامه و کمپین تبلیغاتی حرفه ای را تدوین و اجرا کرده و سعی می کند شما را از تمامی اشتباهاتی که ۲۰ مورد از آن را ذکر کردم، برحذر دارد و تبلیغات را بر اساس اصولی که در این کتاب به آنها اشاره شد، طراحی و برنامه ریزی نماید.

 

 

چرایی مشاور و مشاوره؟

هر مدیر سازمان، حتی بهترین و موفق ترین مدیران، در زمان های مختلف با مشکلات گوناگونی ممکن است مواجه شوند. مدیران اکثراً وقت و توان آن را ندارند که تمامی اصول و لوازم تبلیغات را به صورت حرفه ای رعایت کنند و در اجرای برنامه های تبلیغاتی از اشتباهات آن بر حذر باشند. در اینجاست که مشاور می تواند به عنوان یک ناظر و همراه بیرونی، سازمان را یاری رساند.

نکته اینجاست که مشاور الزاما مسن تر، عاقل تر، با هوش تر و با تجربه تر از مدیر نیست. او در نهایت می تواند هدایت کننده، پشتیبان، مشوق و انذار دهنده ای باشد که به خوبی می شنود، به خوبی می بیند و با نگاه از بیرون به سازمان و به عنوان یک ناظر بی طرف به بهبود فرآیندها در سازمان یاری رساند.

چه زمانی مشاور استخدام کنیم؟

هنگامی باید مشاور استخدام کنیم و با شرکت های مشاوره قرارداد ببندیم که وقت مان بیشتر از آن ارزش دارد که در هر موضوعی خودمان تحقیق کنیم. وقت مان بیشتر از آن ارزش دارد که موضوعات جدید و مهارت لازم در هر زمینه ای کسب نماییم.

وقتی که به مشکلات کار خود پی نبرده ایم. نیاز به تخصص بیشتری در موضوعی خاص مثلاً تبلیغات و برندینگ داریم. زمانی به مشاور نیاز داریم  که می خواهیم قسمت سخت کار را واگذار  کنیم؛ یا می خواهیم به سازمان روح جدید ببخشیم. می خواهیم از ایده های خلاقانه استفاده کنیم. می خواهیم تبلیغات ما، هدفمند و زمان مند باشد و می خواهیم از اشتباهات رایج برحذر بوده و  حداکثر بهره وری و بهره برداری را از برنامه و بودجه تبلیغاتی مان داشته باشیم.

 

 

الزامات یک مشاور چیست؟

  • مشاور باید در زمینه پروژه شما تخصص لازم را داشته باشد.یعنی اگر قرار است مشاور تبلیغاتی شما شود، باید هم تجربه و هم علم تبلیغات را دارا باشد.
  • تیم مشاور باید صلاحیت فنی، حرفه ای و علمی لازم را داشته باشند.
  • مشاور باید امین، صادق، راستگو بوده و خسیس، بخیل و حسود نباشد.
  • تیم مشاور لازم است تجربه فعالیت ملی و حتی الامکان خارج از کشور و سابقه حضور در مجامع جهانی را داشته باشند .
  • مشاور تبلیغاتی شما باید مهارت های مشاوره ای و روش شناسی لازم را برای تحقیق، جمع آوری و آنالیز اطلاعات داشته باشد.
  • مشاوری حرفه ای است که از ارائه راهکارهای فوری پرهیز کند و عجول نباشد.
  • مشاور تبلیغاتی شما باید رسانه ها و کارکرد آنها را بشناسد و درک لازم از هریک را داشته باشد.
  • مشاور شما نباید پورسانت بگیر باشد و بخواهد حق الزحمه خود را از پورسانت تبلیغاتی محیطی و رسانه ای شما برآورده کند.
  • روش کار مشاور و برنامه ریزی او باید مشخص باشد.
  • مشاور حرفه­ای جدول زمان­بندی اقداماتش را در همان آغاز همکاری ارائه می­دهد.
  • مشاور باید درک درستی از بودجه تبلیغاتی داشته باشد و بودجه بندی در زمینه پروژه مورد نظر را باید به شکل حرفه ای انجام دهد.
  • مشاور حرفه ای باید ارزیابی خوبی از تبلیغات و اثربخشی و ثمربخشی آن داشته باشد و بتواند به دقت، این موارد را تحلیل کند.
  • مشاور باید کمپین تبلیغاتی و دیگر پلن ها و برنامه های تبلیغای را در زمان مناسب و به صورت مکتوب به شما عرضه کند.

 

تله های مشاوره

  • در مشاوره باید سعی کنیم که کارهای ساده و دم دستی را به مشاور نسپاریم.
  • بر کار مشاور نظارت داشته باشیم تا پروپزال های تکراری و بی خاصیت و راهکارهای سنتیِ در ظاهر جدید را به ما القاء نکند.
  • در اموری که خودمان تخصص و تجربه داریم، به مشاور اتکا نکنیم.
  • تنها به آمار و ارقام و گزارشهای مکتوب مجلد اکتفا نکنیم. نظرسنجی ها، مدلها، ماتریس ها و سایر فرمولهای از پیش آماده را نپذیریم و هرگز گزارش یا ابزاری که به نظر می رسد یک قالب پر شده است را قبول نکنیم.
  • تنها به تجربه مشاور اکتفا نکنیم و بدانیم که تجربه بدون تخصص و مهارت علمی برای مشاوره کافی نیست.

 

در نهایت به این نکته باید اشاره کنیم که با وجود تمامی فرصتها و تهدیدها و زوایای مختلف در مورد مشاوره، واقعیت اینجاست که اکثر رهبران و مدیران موفق در دنیا  در طول تاریخ از وجود مشاورانی بهره مند شده اند که توانسته اند با همکاری و همفکری مدیران، تأثیرگذاری مناسبی در سازمان برجای گذارند.

شما هم اگر می خواهید برنامه های تبلیغاتی و برندینگ خود را به صورت حرفه ای و اثرگذار انجام دهید، خود را بی نیاز از مشاور ندانید.

نوشته سید علی ناظم زاده – مدیرعامل دفتر مشاوره و پژوهش BCR