همه کسب و کارها، چه کوچک و چه بزرگ در طول چند سال گذشته، با بحران های مالی مواجه بوده اند، و همه متوجه شده ایم که اقتصاد ایران، پوست اندازی کرده و شرایط با سال های قبل متفاوت است. در این اقتصاد نوظهور ایران، راهکارهای زیادی برای موفقیت و رونق وجود دارد که من در این مقال به صورت خلاصه به ۳ موضوع مهم برای رونق کسب و کار در سال ۹۷ اشاره می کنم:

۱ – نیاز مخاطب را واقعا درک کنید

پیش فرض ما این است که هر کسب و کاری باید از قبل، نیاز مخاطب را شناخته باشد. اما برای موفقیت بیشتر، بیش از پیش نیاز مشتری را درک کنید. با آنها گفتگو کنید، با مشتریانتان تماس بگیرید، از آنها نظرسنجی تلفنی و حضوری کنید وسعی کنید دقیقا متوجه شوید که آنها چه نیازی دارند؟ سلیقه و درک وعلاقه شما اصلا مهم نیست! آن چه مهم است نیاز مشتری است؛ این نیزها را بشناسید و دقیقا در جهت رفع آن تلاش کنید.

۲ – مشتری را شگفت زده کنید

چه در اطلاع رسانی، چه در تبلیغات، چه در بازاریابی و چه در ارتباط مستقیم با مشتری، او را شگفت زده کنید. امروزه رقبایتان، همه همان خدمات و محصولاتی که شما عرضه می کنید را ارائه می دهند، نقطه تمایز خودتان را شفگت زده کردن مشتری قرار دهید. شیوه برخورد شما، نوع پوشش شما، لحن صحبت تان، زبان بدن شما و همکارانتان، شیوه پرزنت محصول، شیوه ارائه محصول و بسته بندی و پکیجینگ آن، شیوه پول گرفتن و تسویه حساب کردن و نور و دیزاین و عطر و بو و صدای خاصی برای خودتان و مجموعه تان ایجاد کنید، اگر هم در فضای دیجیتال فعالیت می کنید، شیوه ای جدید از طراحی سایت انتخاب کنید که در همه این موارد، مشتری و مخاطب شما شگفت زده شود. وقتی او شگفت زده شد، همه رضایت بیشتری دارد هم خودش، بازاریاب و تبلیغ کننده شما خواهد شد.

۳- فروش، پایان کار نیست!

اگر قبلا می گفتند نقطه پایان خرید یا فروش، تسویه حساب مالی است، امروزه نقطه پایانی برای فروش وجود ندارد. خیلی از اقدامات شما باید بعد از مرحله فروش باشد. خدمات پس از فروش بدهید، باشگاه مشتریان ایجاد کنید، تخفیف ها و آفرها و شرایط ویژه برای مشتریانتان و اعضای باشگاه فراهم آورید. صدای مشتری را بشنوید و او را برای همیشه مشتری وفادار خود کنید.

نوشته سید علی ناظم زاده
در ویژه نامه نوروزی مجله موفقیت