مسابقه خبرنگاران سامسونگ زیر ذره بین «فرصت امروز» / یک تیر و دو نشان

معمولاً شرکت ها از روش های مختلفی برای برقراری ارتباط و جذب مشتریان و همچنین معرفی محصولات شان استفاده می کنند. شرکت سامسونگ نیز به مناسبت روز خبرنگار، با برگزاری مسابقه ای با حضور خبرنگاران دو هدف را دنبال کرده؛ هم از جامعه خبرنگاران تجلیل کرده و هم محصول مانیتور منحنی جدید خود را معرفی کرده و مخاطبان را در ارتباط نزدیک با محصول قرار داده است.

در این خصوص «فرصت امروز» در گفت وگو با رسیدعلی ناظم زاده، كارشناس و پژوهشگر ماركتینگ و برندینگ و دانش پژوه دكترای مدیریت كسب و كار به بررسی این رویداد پرداخته که در ادامه می خوانید.

سیدعلی ناظم زاده درباره این رویداد می گوید: این موضوع از چند جنبه مارکتینگ، بازاریابی ویروسی و برنامه روابط عمومی قابل بررسی است. به طور معمول شرکت های بزرگ سعی می کنند دستاوردهای بزرگ خود و اخبار و اطلاعاتی را که می خواهند، به مخاطبان منتقل کنند از طریق برگزاری ایونت ها اطلاع رسانی کنند.

وی تأکید می کند: یک برند اگر بخواهد همواره برند بماند، چهره مطرح داشته باشد و همواره در ذهن مشتریان باقی بماند، لازم است با بهره گیری از برنامه های روابط عمومی، خبرسازی، خبر رسانی و داستان سازی، فارغ از برنامه های تبلیغات محیطی و رسانه ای و بازاریابی مرسوم، از طریق رسانه ها و خبرنگاران و خبرگزاری ها نیز در جامعه حضور داشته باشد.

یکی از تأثیرگذار ترین شیوه های تبلیغاتی این است که تبلیغات به صورت نرم و غیر مستقیم انجام شود و به جای اینکه همیشه تبلیغات محصول خود را به صورت مستقیم و بعضاً آزار دهنده انجام دهیم، می توانیم با ایجاد یک خبر و اتفاق و با بهره گیری از رسانه ها، تبلیغات خود را به طور غیر مستقیم انجام دهیم.

در این شیوه که بیشتر، مقوله روابط عمومی نقش دارد، به جای اینکه یک برند سراغ مخاطب برود، با ایجاد خبر، مخاطب خود را به سوی خود کشانده است! پس اگر یک برند تنها در حوزه تبلیغات محیطی یا رسانه ای فعالیت کند، از این جنبه مهم و اثرگذار که می تواند بازاریابی ویروسی و مسری را نیز محقق کند، غافل می شود.

در برنامه ذکر شده درباره سامسونگ و ایونت ها و برنامه هایی که در تمام دنیا برای برندهای مطرحی مانند آدیداس، نایک، اپل و بنز برگزار می شود، شرکت ها سعی می کنند یک خبر یا یک داستان یا واقعه ایجاد کنند که این خبر و رسانه ها می توانند بهترین تأثیر را به طور غیر مستقیم روی مشتری بگذارند و با کمترین هزینه برنامه های ترویج و پروموشن برای یک محصول یا برند صورت می پذیرد.

بازار هدف

این کارشناس و پژوهشگر مارکتینگ در خصوص بازار هدف این شرکت می گوید: یک برند یا کسب و کار وقتی بخش بندی بازار را انجام می دهد، انتخاب می کند که کدام بخش از بازار را می خواهد به دست آورد.

در این رویداد نیز شرکت سامسونگ با دعوت از اهالی رسانه و خبرنگاران، نه تنها خبرنگاران بلکه تمامی بازار را مخاطب خود قرار داده زیرا با دعوت از افراد پیشرو یا آوانگارد به این برنامه و اطلاع رسانی به این افراد، آنها را به نوعی مبلغ برند خود و محصولات خود کرده است که این کار هم در حوزه روابط عمومی و هم بازاریابی ویروسی می گنجد، زیرا این اتفاق به صورت دهان به دهان منتشر می شود و به صورت نرم و غیر مستقیم می تواند اثر گذار باشد.

وی می افزاید: این گونه اقدامات را نمی توان به عنوان استراتژی شرکت تلقی کرد. استراتژی شرکت سامسونگ در این زمینه استفاده از برنامه های روابط عمومی و مارکتینگ پیشروانه بوده و در مواقع مختلف از تاکتیک های متفاوتی استفاده می کند و برگزاری این برنامه ها در واقع تاکتیکی در راستای استراتژی کلان یک شرکت است که به نظر می رسد اثر گذاری آن مقطعی و کوتاه مدت باشد تا زمانی که مراسم دیگری برگزار شود یا تاکتیک دیگری عملیاتی شود.

اثرات رویداد

ناظم زاده تأکید می کند: در عین حال که برگزاری این نوع برنامه ها و خبررسانی و خبرسازی و دعوت از خبرنگارها برای رونمایی از یک محصول یا برند، بسیار کارگشا و اثرگذار است؛ اما نوع برگزاری این مراسم ها نیز بسیار مهم است.

این نوع برنامه ها باید به نحوی کاملاً حرفه ای برگزار شود و واقعاً به صورت یک خبر و برنامه جدید باشد نه اینکه به شکل یک برنامه فرمالیته و نمایشی درآید! ما در برندهای خارجی نمونه های مشابهی داریم که کنفرانس های خبری آنها بسیار بیش از تبلیغات محیطی و رسانه ای اثرگذار است و نتایج خوبی برای فروش و توسعه محصول در پی دارد.

بنابراین اگر بخواهیم نتیجه گیری کنیم، استانداردها و الزاماتی وجود دارد که اگر این الزامات انجام شود، می تواند تأثیرات مثبتی به همراه داشته باشد در غیر این صورت می تواند تأثیر منفی بر برند شرکت بگذارد. متأسفانه ما شاهدیم که معمولاً برندهای ایرانی در این حوزه ها چندان موفق عمل نمی کنند یا ایونت و برنامه هایی که خبرساز باشند، ندارند و شرایط و الزامات لازم و کافی برای اینکه خبرسازی ها به خوبی انجام شود، وجود ندارد بنابراین امیدواریم نمایندگی کمپانی های بزرگ خارجی و برندهای مطرح ایرانی بتوانند با الگوبرداری مناسب از نمونه های بین المللی از این خاصیت و مدل اثرگذار روابط عمومی و مارکتینگ فراگیر نیز بهره مند شوند.

روزنامه فرصت امروز – ۲۷ مرداد ۱۳۹۵